Jakarta, wie zien we daar.

14 november 2008 - Alphen, Nederland

De familie

In Jakarta ontmoeten we Sri Rahayu, haar man en hun 5 kinderen. Sri is het nichtje van mama (dochter van Musri, mama’s zusje. Musri woonde tot haar overlijden in Purworejo). We hopen ook Matoya en Uripno te ontmoeten in Jakarta. Matoya is het nichtje van mama (de dochter van haar zus Taswen). Uripno is mama’s halfbroer.

De stad

Jakarta heette oorspronkelijk Sunda Kelapa. De stad werd later door Fatahillah veroverd, die de stad hernoemde in Jayakarta (op 22 juni 1527, nog steeds de officiële stichtingsdatum van de stad) Jan Pieterszoon Coen veroverde deze stad op de bewoners en vernietigde hem. Op de resten liet hij het nieuwe fort en de nieuwe stad bouwen. Aanvankelijk wilde hij dit Nieuw-Hoorn noemen (naar zijn geboorteplaats Hoorn), maar de heren XVII, de hoogste bestuurders van de VOC, besloten anders. Het werd Batavia genoemd en bleef dit tot 1942, het jaar dat Nederlands-Indië bezet werd door Japanse troepen. Batavia werd toen Djakarta. Na de onafhankelijkheid van Indonesië, werd Djakarta hoofdstad van het nieuwe land. In 1972 is de spelling van de stadsnaam veranderd in Jakarta.

1. Frank:
    16 november 2008
    nog 3 weken
  2. Lelytown:
    17 november 2008
    Heeft mama eigenlijk broer (4) tjes?
  3. Lelytown:
    17 november 2008
    Broer(s) tjes?
  4. Angelique:
    18 november 2008
    Mama heeft alleen een halfbroertje. Heel jammer dat nichtjes ook niet weten waar hij is momenteel (vermoeden Jakarta), maar er wordt nu naar hem gezocht.
  5. Richard:
    28 november 2008