Yogyakarta, wie zien we daar.

14 november 2008 - Alphen, Nederland

De familie

Yogyakarta is de uitvalsbasis voor de eerste week vakantie. Mama’s/oma’s familie woont in Purworejo (een half uurtje van Yogya) en in Tegal (ruim 6 uurtjes van Yogya).

Wie gaan we hier zien? Sadre mi, mama’s nichtje en haar 5 kinderen. Sadre mi is de dochter van mama’s zusje Musri. In Tegal wonen Hodija en Coria, de dochters van mama’s zusje Taswen. Hodija heeft 5 kinderen en 5 kleinkinderen. Meer informatie is bij mama/oma helaas niet bekend. Natuurlijk hopen we daar meer te horen.

De stad

Yogyakarta, kortweg Yogya, is een provincie en stad in Midden-Java, Indonesie en is de culturele hoofdstad van Java. Dankzij de steun van de vorsten hebben de Javaanse kunstvormen, zoals het wayangtheater, zich in deze regio tot hoog niveau  kunnen ontwikkelen. De sultan van Yogyakarta heeft een belangrijke rol in de onafhankelijkheidsstrijd gespeeld waardoor de stad de status van speciale regio heeft gekregen (Daerah Istimewa Yogyakarta), ook wel aangegeven als DIY.

De provincie en de stad waren vroeger onderdeel van het centrum van het Javaanse rijk Mataram en werd toen Ngayogyakarta Hadiningrat genoemd. Deze naam wordt nog steeds gebruikt voor het complex dat de Kraton vormt. Na een geschil in 1755 werd het rijk opgesplitst in twee rijken, het Sultanaat van Yogyakarta en het rijk van Surakarta. Later werden nog twee delen afgesplitst.

Behalve cultureel centrum is Yogyakarta ook een universiteitsstad. Er zijn ongeveer dertig universiteiten, waaronder de eerste van Indonesië, de Gadjah Mada. De aanwezigheid van studenten en leraren geeft Yogyakarta een bijzondere sfeer. Bovendien vragen zoveel jongeren om een grote hoeveelheid cafeetjes, restaurantjes en uitgaansgelegenheden.

De stad is verder een perfecte uitvalsbasis voor een culturele trip naar de Borobudur en de tempels van Prambanan. Yogyakarta ligt midden op Java.