Dag 2 & 3

10 december 2008 - Yogyakarta, Indonesië

Dag 2

Op dag 2 kwam onze Javaanse familie dus aan in het hotel. Iwan, Ika en hun dochtertje van 2 1/2 jaar oud gingen dezelfde dag (slechts een paar uur later...) alweer terug naar Jakarta. De rest bleef een nachtje bij ons in het hotel slapen.

Mama heeft de middag op haar kamer gezellig met de nichtjes gekletst en de kadootjes uit NL bekeken. Van Ho weten we inmiddels dat ze een warung aan huis is begonnen. Zij woont in mama's ouderlijk huis in Tegal. Ze heeft 10 kinderen en 6 kleinkinderen die zo goed als allemaal in Jakarta wonen.

Nichtje Sri Rahayu heeft een eigen business gehad; ze verkocht groenten op straat. Om 02u00 's nachts kocht ze haar verse spullen in om om 03u00 te startten met het uitstallen van haar waar. Vanwege familieomstandigheden heeft ze ermee moeten ophouden. Haar kinderen en kleinkinderen wonen in Jakarta (een van haar kleinkinderen woont bij haar en haar man).

's Avonds hebben we met z'n allen buiten de deur gegeten (slechts 200 meter van het hotel). De keuze van die avond: gegrilde zalm, ayam goreng, soto, spaghetti, lasagna. Het smaakte prima, alhoewel de cijfers voor die avond lager waren dan die van het eten in het hotel.

Op de heenweg hebben we ons decadent laten vervoeren met taxi's, op de terugweg zijn we gaan lopen. Eenmaal in het hotel, trokken mama en haar familie zich terug in de hotelkamer. De anderen hebben zich vermaakt met de DS, een spelletje pool onder het genot van goede cappuccino.

Dag 3

Vandaag een slow start. Eerst lekker ontbijten en daarna met z'n allen de bus in. Eerst gaan we wat boodschapjes doen in de hoofdstraat van Yogya: Jalan Malioboro. Aangezien de regen nog steeds met bakken uit de hemel komt, is uitgebreid shoppen geen goed plan. We kopen het nodige en stappen met natte schoenen de bus in om vervolgens naar Purworejo te gaan. De rit duurt 1 1/2 uur. Echt slapen in de auto doe je niet, want je wil graag zien wat de chauffeur doet (lees: in de gaten houden dat hij niet tegen de vele brommertjes aanrijdt en in de gaten houden dat hij bij het inhalen de tegenligger niet raakt). Want de ene chauffeur waant zich Lewis Hamilton en de andere chauffeur moest hem nu eenmaal bijhouden.

We gaan op bezoek bij mama's nichtje Sadre Mi. Lang zijn we er niet gebleven (2 uurtjes ofzo), omdat we niet graag in het donker willen terugrijden met Lewis Hamilton. De man van Sadre Mi is politieagent. Ze hebben het dan ook erg goed. Een knus huisje met verschillende kamertjes, een auto een brommer en een 2de huis in Jakarta.

Ook moeten we op tijd terug zijn omdat Ho, Sri Rahayu en Yanto weer naar Jakarta terugreizen. 's Avonds nemen we afscheid van hen in het hotel. Alhoewel we ze weer zullen zien over een aantal dagen, is het zichtbaar dat mama het afscheid vervelend vindt.

Het was best een vermoeiende dag. 's Avonds deed iedereen z'n eigen ding: wat shoppen, zwemmen, rusten. Later op de avond hebben we in het hotel gegeten; ze hadden een themabuffet (lamsvlees). Daarna nog wat chillen in de bar, Joe & Ans een pedicure, Rich & Frank een potje pool en de kids op de DS.

Daarna hebben we met z'n allen moe maar voldaan onze bedjes opgezocht.